SK  EN  DE

 

  0,00 € (0,00 Sk)  Nákupný košík  
     OVP
     KATALÓG
     CENNÍK
     PODPORA
     I-SHOP  
     NAPÍŠTE NÁM  

Dnes je piatok 18.augusta 2017, meniny má Elena, Helena

 

Obraz Vašich Predstáv

 

Najväčší slovenský výrobca farebných televízorov vlastnej konštrukcie

 

NAPÍSALI O NÁS

 

Oravské televízory si hľadajú miesto
OVP ešte zarába na klasických prijímačoch, no už to dlho stačiť nebude

Zdroj: 20.4.2007, TREND / Marián Benka

Minulý rok zmenil elektrotechnickú brandžu prudký vzostup záujmu spotrebiteľov o LCD televízory. Ich ceny klesli natoľko, že vo vyspelých krajinách sa stali dostupné pre bežného zákazníka.
Veľkí medzinárodní hráči sa situácii prispôsobili a rýchlo utlmili výrobu klasických CRT prístrojov. LCD boom priniesol aj nové investície dvoch z nich na Slovensku: Sony a Samsungu.
Prvá firma, ktorá začala LCD na Slovensku v roku 2005 vyrábať, nebol žiaden gigant, ale – v spolupráci s taiwanskou spoločnosťou Teco Electric & Machinery – domáca OVP Orava so sídlom v Trstenej.
V marci tohto roku si k tomu dohodla ďalšiu spoluprácu pri vývoji a výrobe LCD televízorov, s taiwanskou spoločnosťou Golana Technology Corporation. Napriek tomu tvoria klasické televízory stále väčšinu jej produkcie. Z toho, čo sa neoplatí veľkým hráčom, dokáže malá OVP stále profitovať. Jej generálny riaditeľ Jozef Sitek si dokonca pochvaľuje, ako tí veľkí uvoľnili jeho firme priestor.

Klasika ako istota
V západnej Európe, kde je kúpyschopnosť obyvateľstva vyššia, dnes už nikto klasický televízor nepredá. OVP pôsobí predovšetkým na slovenskom, českom, poľskom a rumunskom trhu. Tam idú tieto výrobky stále na odbyt. Nielen pre nižšiu cenu.
V týchto krajinách je digitálne televízne vysielanie v začiatkoch. A spotrebitelia, ktorí sa trochu vyznajú v technike, vedia, že pri analógovom vysielaní majú kvalitnejší obraz skôr na klasickom televízore ako na LCD-čku. Obrazovky LCD televízorov sú stavané na vyššie rozlíšenie a pri klasickom vysielaní sa na nich obraz mierne rozmazáva.
Takže kúpiť teraz LCD znamená často dať viac peňazí za nižšiu kvalitu. Väčšina zákazníkov si to neuvedomuje a žijú v ilúzii, že drahší prístroj musí za každých okolností znamenať lepší obraz.
Väčšina spotrebiteľov v postkomunistických krajinách túži po LCD. No zatiaľ si ich väčšina nemôže dovoliť alebo čakajú, kým budú lacnejšie. Ani na týchto trhoch už oravský výrobca neboduje klasickými televízormi starého typu.
Namiesto nich vyrába tenké CRT, ktoré – podobne ako LCD – zaberajú menej miesta. Navyše sú pripravené na príjem digitálneho signálu. Takže nástup digitálnej televízie už pre ich majiteľov nebude znamenať dodatočné náklady.
Problémy, do ktorých sa začiatkom minulého roka dostala napríklad továreň spoločnosti LG Philips Displays v Hraniciach na Moravě, pripisuje J. Sitek práve tomu, že nemá technológie na výrobu tenkých, slim obrazoviek a stále vyrába tie objemné, o ktoré už nie je záujem. Český podnik koncom januára minulého roku zastavil na niekoľko dní produkciu a doteraz len s problémami získava nové zákazky.

Spojenci z ostrova
 
Jozef Sitek: Snažíme sa osloviť bežného zákazníka, ktorý hľadá rozumný pomer kvality a ceny.
Vzhľadom na veľké cenové rozdiely medzi oboma typmi televízorov by aj OVP rada predávala viac drahších LCD. Klasické prijímače tvorili minulý rok tri štvrtiny všetkých prístrojov vyrobených v tejto fabrike. Ale keďže sú lacné, nepredstavovali ani polovicu celkových tržieb.
J. Sitek uvádza, že ak by ceny televízorov ostali na úrovni z roku 1998, firma by dnes generovala tržby okolo troch miliárd korún. Ale je to je len špekulácia, lebo v skutočnosti sa tržby tohto oravského výrobcu už niekoľko rokov pohybujú na úrovni osemsto až deväťsto miliónov.

J. Sitek hovorí, že veľkým hráčom sa darí zvyšovať tržby aj vďaka širokému portfóliu. No OVP podľa neho musí pri televízoroch ostať. „Ak sa chceme venovať len tomu, čomu naozaj rozumieme,“ dodáva. A odmieta možnosť nechať sa pohltiť niektorou väčšou zahraničnou firmou. Spolupráci s nimi je však otvorený. Už si ju vyskúšali. S dvoma taiwanskými partnermi.
Aj tí ázijskí výrobcovia, ktorí doteraz na starom kontinente nepôsobili, vnímajú narastajúci záujem o LCD v krajinách Európskej únie. No nie je pre nich jednoduché prispôsobiť svoje výrobky európskym normám a technickým parametrom.
Pre firmu Teco sa javilo ako najlepšie riešenie využiť skúsenosti osvedčeného výrobcu z niektorej členskej krajiny EÚ. Spomedzi viacerých kandidátov si vybrala oravský podnik. Ten pre ňu už dva roky externe produkuje LCD televízory, ktoré sa predávajú v západnej Európe pod rôznymi značkami.
Teco okrem vlastnej značky tiež zabezpečuje externú produkciu pre ďalšie spoločnosti. Správy o spoločnom podniku OVP a Teca označuje J. Sitek za zavádzajúce. „Neodmietame ho, ale teraz to nie je aktuálne,“ dodáva.
Pre Teco v OVP minulý rok vyrobili 35-tisíc televízorov, okrem nich aj dvetisíc kusov LCD pod vlastnou značkou. S ich vývojom začali predminulý rok. Takže aj keby nebolo spolupráce s Tecom, rozbehla by ich výrobu vo vlastnej réžii.
S Golanou oravská firma podpísala memorandum o vzájomnej výmene technických a marketingových informácií a o spolupráci pri vývoji, výrobe, predaji a servise LCD televízorov.
Na základe neho by mali v blízkej budúcnosti vzniknúť spoločné projekty. Golana je ďalší ázijský hráč, ktorý kvôli preniknutiu na európske trhy hľadal miestneho spojenca. Oravci od neho na oplátku získajú know-how.

Súčiastky spoza oceánu
Spoločnosť OVP založil J. Sitek spolu s ďalšími spoločníkmi ešte v roku 1994. Niektorí zo zakladateľov pracovali v známej Oravskej televíznej fabrike (OTF), ale to je jediná súvislosť medzi oboma firmami. Pôvodné úvahy o spojení OVP s OTF sa nestihli uskutočniť, tá druhá z firiem skrachovala.
Doplatila na svoju nepružnosť, pomalé uvádzanie nových modelov na trh a snahu vyrábať všetky súčiastky vlastnými silami. Na rozdiel od nej OVP pochopila, že nemá význam produkovať všetko. Začala komponenty nakupovať, čo bolo lacnejšie.
J. Sitek považuje OVP za originálnu značku s vlastným vývojom, i keď sa televízory prevažne montujú zo súčiastok od spoločností Philips a Thomson. Tie klasické – CRT sú založené skôr na súčiastkovej základni Thomsonu, pri LCD v Trstenej viac používajú komponenty od LG Philipsu. Podľa J. Siteka na tom nie je nič čudné.
Výroba komponentov sa v spotrebnej elektronike sústreďuje do rúk čoraz menšieho počtu hráčov. Pre ich klesajúce ceny sa oplatia vyrábať len tomu, kto ich produkuje vo veľkom pre seba i konkurenciu. A tak sa napríklad komponenty od Philipsu bežne používajú vo výrobkoch Sony. Vývoj v OVP je potom o usporiadaní komponentov do celku, používateľskom menu či dizajne.
Fakt, že spoločnosti Sony a Samsung sa rozhodli umiestniť veľkovýrobu LCD televízorov a ich komponentov na Slovensko vníma J. Sitek skôr ako príležitosť. Momentálne jeho firma dováža komponenty z Ázie. Loďou.
Doprava po mori zaberie priemerne šesť týždňov, ďalších sedem dní trvá, kým sa komponenty dostanú z hamburského prístavu do Trstenej. Medzitým môže dôjsť k zmenám cien alebo výmenných kurzov.
J. Sitek je presvedčený, že ak by OVP brala napríklad LCD panely od slovenského Samsungu, dokázala by ceny svojich televízorov o niečo znížiť. Skôr ako so týmto výrobcom ráta oravská fabrika s veľkým závodom na LCD panely, ktorý momentálne stavia v poľskej Vroclavi jej už osvedčený dodávateľ LG Philips.

Stredná cesta
Ale Sony a Samsung budú časť svojej LCD produkcie prirodzene predávať aj na Slovensku a v okolitých krajinách. To znamená, že OVP pribudne konkurencia. Jej generálny riaditeľ si myslí, že televízory z Oravy sú popri výrobkoch svetoznámych značiek viac alternatíva ako priama konkurencia.
Spoločnosť nemá na vývoj špičkovej hi-tech pre náročných zákazníkov, neponúka ani lacné nepodarky pre najchudobnejších klientov. Na všetkých trhoch, kde pôsobí, sa snaží osloviť bežného zákazníka, ktorý hľadá rozumný pomer kvality a ceny.
Ten sa podľa J. Siteka dosahuje kombináciou kvalitných komponentov a vlastného vývoja na jednej strane, nízkymi nákladmi na strane druhej. OVP využíva stále relatívne lacnú oravskú pracovnú silu.
Navyše, ako malá miestna firma nemá zďaleka také náklady na priestory, marketing či rôzne medzistupne riadenia ako veľké nadnárodné spoločnosti. A ako dodáva J. Sitek, pri jej produktoch si zákazník nepripláca za značku.
Rozhodnutie držať sa stredného segmentu sa ukazuje ako kľúčové najmä v spoločnom podniku Eurospektrum, ktorý OVP založila pred štyrmi rokmi s dvoma ruskými spoločnosťami v meste Saransk. V Rusku nemá podnik šancu osloviť najchudobnejších ani najbohatších zákazníkov. Tí s najnižšími príjmami sa riadia len cenou.
A nikto ju nedokáže ponúknuť nižšiu ako čínski, kórejskí a tureckí výrobcovia, ktorí zaplavujú ruský trh najlacnejšími CRT prístrojmi. Cenou sa riadia aj najbohatší Rusi. V opačnom zmysle. J. Sitek bol svedkom, ako do moskovskej predajne zavítal evidentne zámožný zákazník. Opýtal sa, ktorý model televízora je najdrahší, a dal si zabaliť rovno tri kusy.
Firma ako OVP tam má šancu osloviť len stredné vrstvy, ktoré dnes už chcú skôr LCD. Ruský závod, ktorý bol pôvodne založený na výrobu CRT, tak momentálne stagnuje. Pripravuje sa na výrobu modernejších televízorov.



Foto – Pavel Danko


aktualizované dňa: 05.11.2010

© 2005-2017 OVP ORAVA s.r.o., design: markuz , programming: m-asistent